Najveći ekološki zagađivač je Rudnik ”Lece”, tvrde iz Udruženja ”Pokret za razvoj Medveđe”

Slide Background
Build & Design
Build & Design
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Jalovište

Iz Rudnika ”Lece” i iz jalovišta, ispuštaju se teški metali, čime se uništava flora i fauna, zagađuje zemljište i istovremeno ljudima nanosi nenadoknadiva šteta, tvrdi Njegoš Dragović iz Pokreta za razvoj Medveđe.

On, za Dnevnik juga, naglašava da je Rudnik ”Lece” vrlo važan za ekonomiju opštine Medveđa, jer u njemu rade brojni žitelji, obezbeđujući tako egzistenciju svojim porodicama. Takođe, ovaj privredni subjekat je zamajac razvoja čitavog kraja i, posredno ili neposredno, važan investitor. Zato ovo Udruženje opravdava njegovo postojanje. To ipak ne ublažava činjenicu da je, zbog odsustva volje ili namere rukovodstava da brinu o životnoj sredini zajednice u kojoj posluje, postao najveći zagađivač vode, zemljišta i vazduha.

– Ako se vratimo na 2008. godinu, kada je Rudnik, iz državnog prešao u privatno vlasništvo Kompanije ”Farmakom”, setićemo se da su svi, od lokalnog rukovodstva, do građana, ovaj događaj smatrali vrlo značajnim, jer se verovalo da će rudnik nastaviti da radi bolje, zapošljavaće se ljudi, ostajaće ovde. Tada je, novi vlasnik, gospodin Bogićević, obećavao brda i doline, najavljivao najsavremeniju tehnologiju u iskopavanju, ali i svu prateću opremu neophodnu za zaštitu životne sredine. Mehanizacija je zanovljena, deo mašinskog parka takođe, ali za filtere i drugu ekološku opremu izgleda nije bilo para ili volje.

Akcidenti su ovde česti, a poslednji u nizu uočen je nakon prolećnih poplava prošle godine, kada je, zbog oštećenja korita Gazdarske reke, zagađenje ove pritoke Jablanice, postalo vidljivo. Tada se Udruženje i oglasilo saopštenjem za javnost:

– Prema našoj proceni, svake druge godine u poslednjoj deceniji, dolazilo je do pucanja jalovišnih brana, zbog nebrige. Suočeno sa tim problemom, kojim nije zagađivana samo voda u rekama, već i natapano okolno zemljište, zbog čega je i sve što na njemu raste bilo konraminirano, opštinsko rukovodstvo je napravilo Elaborat o uticaju na životnu sredinu. Taj dokument je bio i na javnoj raspravi i činilo se da će se muci stati na kraj. Nažalost, nije rešeno ništa, a zamisao je bila odlična. Ponadali smo se da će, ako već druge mere nisu primenjene, remedijacija zemljišta obezbediti povraćaj njegovih prvobitnih karakteristika.

Jalovište je, kako je ovim postupkom predviđeno, trebalo da bude prekriveno specijalnom plastičnom folijom, potom slojem zemlje i zatim pošumljeno određenim biljkama, koje imaju sposobnost resetovanja zemljišta. Ova mera, sama po sebi, predstavljala je svetlo na kraju tunela, ali je sve ostalo mrtvo slovo na papiru, tvrdi Dragović.

– Javljaju nam se ljudi iz Pustog Šilova, iz Leca, Negosavlja, da prijave kako, posebno tokom leta, svaki jači vetar u njihove voćnjake i dvorišta donese pm čestice, koje potiču sa jalovišta. Ne mogu da grešim dušu, video sam da se jalovište prska vodom, kako se sitna prašina ne bi dizala sa njega, ali to nije dovoljno. Trebalo je uraditi ono što nalaže Elaborat. Aktuelna stečajna upravnica rudnika ”Lece” negira da je bilo šta što tvrdimo istina. Mi smo uputili zahtev rukovodstvu opštine Medveđa, da angažuje Zavod za javno zdravlje, koji treba da dođe, uzorkuje vodu iz Gazdarske reke, Jablanice i drugih vodotokova, i utvrdi da li je i koliko zagađena.

Dragović ističe i da nadležni u Rudniku ”Lece” gotovo uvek dobijaju dojavu o dolasku inspekcije i tada se otpadne vode iz jama ne ispuštaju. On podseća i da je Republička inspekcija za zaštitu životne sredine, pre par godina, utvrdila da je za pomor ribe u Jablanici, bio kriv upravo rudnik.

Ovaj sadržaj je deo projekta koji je sufinansirala opština Medveđa. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Check Also

Ulaganje u obrazovanje i bezbednost: Isplaćeni troškovi prevoza zaposlenima i izgradnje ograde oko škole u Velikom Trnjanu

Danas je iz budžeta grada Leskovca isplaćeno 6.154.432,83 dinara za troškove prevoza zaposlenima u oblasti …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *