DIGITALNA PISMENOST I BEZBEDNOST
Razvoj novih tehnologija diktira prilagođavanje tradicionalnih umeća i veština novim okolnostima. Uspešno funkcionisanje u digitalnom okruženju moguće je samo digitalno pismenim osobama.
Novi i sve dominantniji vidovi komunikacije, obrazovanja, rada i poslovanja zahtevaju razvoj digitalnih veština koje podrazumevaju aktivno i kreativno korišćenje novih tehnologija, uključujući i kritički odnos i bezbedno ponašanje na internetu.
Digitalne veštine
Pored toga što su građanima neophodne osnovne digitalne veštine na poslu, potrebne su im i radi najjednostavnijih oblika komunikacije. Razvijaju se nove digitalne usluge, kao što su e-uprava i e-trgovina koju mogu da olakšaju život, a koje će biti nedostupne za građane koji se ne ovladaju digitalnim veštinama. Funkcionalna digitalna nepismenost može izložiti građane, posebno mlađe i ranjive grupe, zloupotrebama novih tehnologija.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija sprovodi brojne programe za razvoj digitalne pismenost, a takođe podržava realizaciju programa nevladinih organizacija u oblasti razvoja informacionog društva i digitalne pismenosti. Između ostalih, podržane su brojne konferencije u ovoj oblasti, programi digitalnih obuka za žene i penzionere, kao i takmičenja za decu u oblastima računarstva, informatike, matematike i fizike.
Strategija razvoja digitalnih veština u RS
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija priprema Strategiju razvoja digitalnih veština u Republici Srbiji za period od 2019. do 2025. godine. Mere razvoja digitalnih veština stanovništva i korišćenje potencijala savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija doprineće podizanju kvaliteta života svih građana, većoj zaposlenosti, efikasnosti rada i ekonomskog rasta društva.
Strategija se naslanja na Agendu za nove veštine za Evropu i Evropski plan akcije za održivost. Kao osnovni izazovi uočenog nedostatka digitalnih veština u ovim dokumentima prepoznati su izazovi u oblasti obrazovanja i obuka, razvoja digitalnih veština za sve građane, razvoja digitalnih veština u odnosu na potrebe tržišta rada, kao i praćenja daljeg razvoja ove oblasti od strane IKT stručnjaka. Digitalne veštine su deo šireg okvira Veština za 21. vek (fundamentalne veštine, kompetencije i karakterni kvaliteti).
EU okvir digitalnih kompetencija građana, DIGKOMP 2.0:
1. Informaciona pismenost i razumevanje podataka – identifikuje, locira, smešta, organizuje i analizira digitalne podatke, informacije i sadržaj, procenjuje relevantnost izvora i sadržaja, čuva, upravlja i organizuje digitalne sadržaje.
2. Komunikacija i saradnja – učestvuje u interakciji, komunicira i sarađuje putem digitalnih tehnologija uz svest o kulturnim i generacijskim različitostima, učestvuje u društvenom životu koristeći javne i privatne digitalne usluge i građanske inicijative, upravlja sopstvenim digitalnim identitetom i reputacijom.
3. Kreiranje digitalnog sadržaja – stvara i prerađuje digitalni sadržaj, unapređuje i integriše informaciju i sadržaj u postojeći korpus znanja uz poštovanje autorskih prava i licenci, pruža razumljive instrukcije za kompjuterski sistem.
4. Bezbednost – štiti uređaje, sadržaje, lične podatke i privatnost u digitalnom okruženju, štiti fizičko i psihičko zdravlje i ima svest o ulozi digitalne tehnologije za socijalnu dobrobit i inkluziju.
5. Rešavanje problema – identifikuje potrebe i probleme, rešava konceptualne probleme i situacije u digitalnom okruženju, koristi digitalne alate da obnavlja procese i proizvode, ide u korak sa digitalnom evolucijom.
Bezbednost dece na internetu
Na predlog Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Vlada Srbije je 30. juna 2016. usvojila Uredbu o bezbednosti i zaštiti dece prilikom korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija, prvi sistemski akt u ovoj oblasti.
Na osnovu Uredbe uspostavljen je Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, 27. februara 2017, institucionalni mehanizam za prijem prijava ugrožavanja dece na internetu, prevenciju i edukaciju.
Centar sprovodi savetovanje dece, roditelja, učenika i nastavnika, kao i svih drugih građana, o prednostima i rizicima korišćenja interneta i bezbednim načinima korišćenja novih tehnologija. Omogućen je i prijem prijava štetnog, neprimerenog i nelegalnog sadržaja i ponašanja na internetu, odnosno prijavljivanje ugroženosti prava i interesa deteta.
U obradi prijava i reagovanju učestvuju i druge nadležne institucije: MUP, Tužilaštvo za visokotehnološki kriminal, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Centri za socijalni rad i Domovi zdravlja.
Edukacija o bezbednosti na internetu, pored toga što je tema kampanje IT karavan Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, sprovodi se u i putem predavanja koje predstavnici Kontakt centra drže u školama za decu i roditelje, kao i putem sredstava informisanja, odnosno medijskih i digitalnih kampanja, organizovanjem seminara, radionica, prezentacija.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.