Tržište polovnih automobila u Srbiji postalo je nešto manje transparentno tokom protekle godine

Iako je došlo do stabilizacije tržišta polovnih automobila uz povratak na nivoe koji su vladali pre pandemije, transparentnost i dalje predstavlja veliki problem. Svake godine, na hiljade ljudi kupuje vozila sa skrivenim nedostacima i falsifikovanom kilometražom, često nesvesni da preplaćuju automobil u lošem stanju.

Kompanija za podatke o vozilima carVertical sprovela je godišnju studiju o transparentnosti tržišta kako bi procenila koje su zemlje najrizičnije za kupovinu polovnog vozila. Srbija je ove godine zabeležila pad za jedno mesto, pa se tako sa 18. našla na 19. mestu od 25 zemalja. Susedna Hrvatska je zauzela 15. mesto, Mađarska – 17, a Rumunija – 22.

Vraćanje kilometraže i prethodna oštećenja i dalje su česta pojava na srpskom tržištu

Istraživanje kompanije carVertical sprovedeno između oktobra 2023. i septembra 2024. godine pokazalo je da u Srbiji 4,1% automobila ima falsifikovanu kilometražu, sa prosečnom korekcijom od 80.405 kilometara. Takav broj bi lako mogao udvostručiti kilometražu automobila starog nekoliko godina. Pošto cena automobila zavisi direktno od kilometraže, vozači koji kupuju ova vozila plaćaju znatno višu cenu nego što bi trebalo. 

Iako je stopa automobila sa štelovanom kilometražom pala sa 5,3% prošle godine, prosečna štelovana kilometraža se povećala. Ovaj problem doprinosi padu Srbije na indeksu transparentnosti.

Statistika o oštećenim automobilima takođe je zabrinjavajuća: više od trećine (38,5%) svih vozila proverenih na platformi carVertical u Srbiji učestvovalo je u saobraćajnim nesrećama, sa prosečnom vrednošću štete od 363.000 RSD. Situacija je 2023. bila nešto bolja, sa 37,9% oštećenih vozila. Međutim, prosečna vrednost štete je bila veća – 438.000 RSD.

Kupci vozila uvezenih u Srbiju izloženi su najvećem riziku od kupovine automobila sa falsifikovanom kilometražom ili skrivenim oštećenjima. Prema Matasu Buzelisu, stručnjaku za automobile i glavnom i odgovornom za komunikaciju u carVerticalu, vozila iz međunarodne trgovine čak su 4 puta podložnija prevarama sa vraćanjem kilometraže. Čak 77,6% svih polovnih automobila u Srbiji uvezeno je iz drugih zemalja, što je znatno iznad evropskog proseka. Kupci bi trebalo da budu oprezni pri kupovini uvoznih vozila zbog potencijalnih skrivenih nedostataka ili falsifikovanih dokumenata.

Prosečna starost kupljenih vozila u Srbiji iznosi 9,3 godine, što predstavlja relativno mlad vozni park u poređenju sa drugim istočnoevropskim zemljama, ali i dalje postoje problemi sa transparentnošću.

Britansko tržište je i dalje broj jedan

Kao i prethodnih godina, Velika Britanija je imala najtransparentnije tržište polovnih automobila od svih zemalja obuhvaćenih istraživanjem. Samo 2,1% vozila je imalo falsifikovanu kilometražu, dok je 17,8% vozila bilo oštećeno. Za razliku od kontinentalne Evrope, u Velikoj Britaniji se pretežno koriste automobili sa volanom na desnoj strani, koji se tokom životnog veka kreću po zemlji, pri čemu je samo 2% proverenih vozila uvezeno. Među pet najtransparentnijih zemalja nalaze se i Italija, Švajcarska, Nemačka i Švedska. 

„Kupci polovnih automobila u Zapadnoj Evropi i Skandinaviji manje su izloženi riziku od prevara sa vraćanjem kilometraže ili skrivenih oštećenja. Zahvaljujući strožim zakonima, kupci mogu biti sigurniji u prošlost i kvalitet automobila koji kupuju“, kaže Buzelis.

Slovenija je jedina istočnoevropska zemlja koja je uspela da se nađe među prvih 10, zauzevši 10. mesto.

Transparentnost tržišta u Istočnoj Evropi ostaje ista

Najmanje transparentne zemlje u istraživanju bile su Ukrajina, Letonija, Litvanija, Rumunija i Estonija. Ova tržišta su imala najniži rang i prošle godine. Veliki broj automobila sa falsifikovanom kilometražom i oštećenjima, zastareo vozni park i visoke stope uvoza doprinose tome da se ova tržišta smatraju veoma netransparentnim i rizičnim.

„Stanje na tržištu polovnih automobila u Istočnoj Evropi nije se promenilo. Pošto se samo mali broj prevaranata kažnjava zbog falsifikovanja kilometraže ili skrivanja nedostataka, ova štetna praksa će verovatno potrajati još dugo. Takođe, sve veći broj dizel automobila se seli sa zapada na istok, što ukazuje na potencijalni nedostatak dizel vozila u budućnosti“, objašnjava Buzelis.

Najveći broj slučajeva prevare sa kilometražom među evropskim zemljama zabeležen je u Letoniji (11,1%) i Ukrajini (9,6%). Najveći broj oštećenih automobila pronađen je u Poljskoj (62,1%) i Slovačkoj (60,5%).

Na koji način je određen indeks transparentnosti tržišta?

Istraživanjem su obuhvaćeni izveštaji o polovnim vozilima koje su kupili korisnici kompanije carVertical u periodu od oktobra 2023. do septembra 2024. godine. Indeks transparentnosti tržišta određen je na osnovu šest pokazatelja:

  • Procenat automobila sa falsifikovanim meračem kilometara
  • Prosečna falsifikovana kilometraža (u kilometrima)
  • Procenat oštećenih automobila
  • Relativni iznos štete
  • Procenat uvezenih polovnih automobila
  • Prosečna starost proverenih automobila

Budući da ovi kriterijumi nemaju isti uticaj na transparentnost tržišta, svakom faktoru je dodeljena različita težina. Na primer, bitniji je broj kilometara za koji je smanjena kilometraža nego prosečna starost proverenih automobila u određenoj zemlji.

Ceo izveštaj se nalazi ovde: https://www.carvertical.com/rs/transparency-index.

carVertical posluje u 28 država i prikuplja podatke iz 900+ globalnih baza podataka, kao što su registri organa za sprovođenje zakona, državni i regionalni registri, finansijske institucije i oglasi. Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija je u stanju da prepozna trendove i ponudi sveobuhvatne prognoze i jedinstveni uvid u tržište polovnih automobila.

Check Also

Udruženje penzionera proslavilo 78 godina postojanja i rada

Danas je u prostorijama Doma penzionera obleženo 78 godina postojanja i rada Udruženja penzionera grada …