Razgovor sa prof. dr Goranom Maksimovićem dekanom Filozofskog fakulteta u Nišu.
1. Profesore, Vaš trud da artikulišete jedno novo shvatanje Filozofskog fakulteta u Nišu zaslužuje pažnju, ne samo zbog Vas lično, nego i zbog nove generacije , koja izgleda rasuđuje na sličan način. Koliko je ”lako” uspeti u tome?
Odgovor na ovo važno pitanje sadržan je u pojašnjenu bitne uloge koju humanističko obrazovanje ima u savremenom svijetu, ali koju je imalo i u prethodnim epohama. Humanistika je dio prirodne ljudske potrebe za samosviješću, za lijepim i dobrim, za umjetnošću i emocijama, za skladnim međuljudskim odnosima, za razvijanjem onog najboljeg u ljudskom biću. Bez humanističkog obrazovanja naš život bio bi neuporedivo siromašniji, a ljudi bi postali roboti bez emocija, a zatim i robovi potrošačkog društva, koji namjerno projektuju političke elite i izrabljivačke multinacionalne kompanije. U tom smislu, uloga filozofskih fakulteta, kao i drugih fakulteta iz oblastih društveno-humanističkih nauka, oduvijek je bila veoma važna, a danas je možda važnija nego ikad u istoriji obrazovanja. Zato sam kao dekan podsticao profesore da sve postojeće studijske programe, a pogotovo one koji su novoakreditovani, na Filozofskom fakultetu u Nišu, oblikujemo tako da budu po mjeri novih generacija studenata, kako bi se obrazovali u pravom humanističkom duhu, tako da budu i adekvatni znalci u svojim najužim naučnim i obrazovnim oblastima, ali i da što lakše izgrade svoje profesionalne karijere, te da oblikuju široku opštu kulturu, kao i svijest o ljudskoj dobroti, kao istinskom preduslovu svake sreće i zadovoljstva. Izazovi su veliki i nije uvijek lako uspjeti u tome, ali to je suštinska misija humanističkog obrazovanja i mislim da nikad ne bi trebalo i ne smijemo odustati od njenog ostvarenja.
2. U čemu se ogleda ”mali kućni duh” Filozofskog fakulteta u Nišu?
Upravo u toj humanističkoj raznovrsnosti, radoznalosti, bogatstvu ideja, toleranciji i otvorenosti, u istinskoj želji da svijet bude bolje i ljepše mjesto za rad, za uživanje, za ličnu sreću, kao i za opšte dobro.
3. Kada se pogledaju aktivnosti fakulteta u projektima ( naročito SHESPSS projekta). Koliko ste uspeli u tome da realizujete i sam cilj projekta? I da li se mogu znati partneri na projektu SHESPSS ?
Važan segment naučnog rada Filozofskog fakulteta predstavljaju međunarodni projekti. Upravo privodimo kraju trogodišnji ciklus četiri aktivna TEMPUS projekta, a SHESPSS je možda i najaktuelniji među njima zato što je usmjeren na jačanje visokog obrazovanja u oblasti socijalne politike i socijalnog rada. (Strengthening Higher Education for Social Policy making and Social Services delivery – SHESPSS). Nosilac ovog projekta je Univerzitet u Nišu, a partneri su brojni. Izdvajamo od naših Univerzitet u Beogradu i Novom Sadu, a od stranih univerzitete iz Danske, Italije, Velike Britanije i sl. Urađeno je zaista mnogo. Pripremili smo i poslali u akreditaciju studijske programe za osnovne i master studije socijalne politike i socijalnog rada, a čim taj proces bude okončan i kad dobijemo saglasnost Ministarstva prosvete, nauke i tehonološkog razvoja, upisaćemo i prve generacije studenata. To će značajno obogatiti studijsku ponudu Filozofskog fakulteta u Nišu, upisani studenti će po okončanju studija brzo moći pronaći adekvatan posao, a čitava jedna deficitarna oblast u jugoistočnoj Srbiji, mislim na oblast socijalne politike i socijalnog rada, biće unapređena kvalitetnim mladim kadrovima.
4. Nove/stare ili stare/nove studijske grupe /po/javile se na Filozofskom fakultetu. Zašto ?
Univerzitet je živ organizam koji mora da prati društvene promjene i potrebe, a zatim da ih kreira na adekvatan način, kako bi svi segmenti tog života bili bolji i primjereniji ljudskom dostojanstvu. Novi studijski programi su prirodni izraz tih novih potreba. Na Filozofskom fakultetu u Nišu 2010. godine bilo je akreditovano 17 studijskih programa, a danas imamo 30 akreditovanih studijskih programa. Do kraja ove, 2016. godine, biće ih ukupno 34. Cilj tih novih, ali i reakreditovanih starih programa, sadržan je u tome da učine društveni ambijent kvalitetnijim, da podstaknu bolju medijsku sliku, da učine kulturne institucije kvalitetnijim, da doprinesu snaženju identiteta, jezika, književnosti, da nas povežu sa drugim kulturama i narodima, da obezbijede adekvatnu logistiku za ekonomski razvoj i strane investicije i sl.
5. Šta Vas često pitaju studenti na predavanjima, a šta posetioci na književnim večerima?
Brojna su studentska pitanja. Uglavnom su usmjerena na bolje razumijevanje književnog života u srpskom 18. i 19. vijeku (pošto im predajem oblast predromantizma, romantizma i realizma u srpskoj književnosti), za teorijske i metodološke probleme nastave i nauke o književnosti. Na književnim večerima publika se interesuju za aktuelne pisce i djela savremene književnosti, za vrijednosne ocjene i sl.
6. Osnovne akademske studije: od srbistike, anglistike, istorije, komunikologije, pedagogije, psihologije, do ruskog i francuskog jezika i književnosti, preko master akademskih studija, do doktorskih akademskih studija, stvaraju lepotu mudrosti. Zajednički koren je Filozofski fakultet u Nišu. Šta je dužnost studenta, postdiplomaca Filozofskog fakulteta ?
I biće ih uskoro još više, i bićemo još raznovrsniji. Pored pomenutih, uskoro ćemo akreditovati i studijske programe njemačkog jezika i književnosti, socijalne politike i socijalnog rada, arheologije i sl. Sve nam to govori da je velika privilegija biti student Filozofskog fakulteta u Nišu, zato što je to nastavno-naučna institucija koja može da vam ponudi najšira znanja, može da vam podari elitnu kulturnu, svijest o identitetu i samosvijest o ljudskom dostojanstvu, da nam otvori najznačajnije saznajne vidike. Međutim, važno je imati u vidu da studiranje na Filozofskom fakultetu nije samo povlašćeno mjesto, to je i ogromna obaveza da opravdate vaše prisustvo u ovoj instituciji i da odgovorite na mnoge visoko postavljene ciljeve. Iz takvog jedinstva lijepog i korisnog studenti će biti u prilici da ostvare trenutne svoje želje, ali i važne dugoročne planove da rade posao koji će voliti i koji će im pružati zadovoljstvo. Postdiplomci imaju obavezu više, da se u potpunosti posvete naučnom usavršavanju i da ne žale nijedan trenutak posvećen čitanju i pisanju, istraživanjima i novim naučnim dostignućima.
Ana Cvetanović