Polovina subvencija za Beograd i Novi Sad, za devastirane opštine samo 3,6% para

Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD) sprovela je istraživanje čiji su rezultati još jednom potvrdili da država Srbija nema isti prema svim gradjanima kada je u pitanju raspodela subvencija iz državne kase.

 

Saopštenje NKD prenosimo u celini, bez skraćivanja i komentara:

“Država Srbija je od 2014. do 2016. godine bezmalo polovinu subvencija za podsticaj investicija, koje su prioritetno namenjene manje razvijenim lokalnim samoupravama, dodelila kompanijama u Beogradu i Novom Sadu1 (koji spadaju među najrazvijenije opštine i u dva su najrazvijenija regiona), dok je za „korisnike“ u ekonomski devastiranim opštinama opredelila nepuna 4% sredstava, pokazuju podaci Ministarstva finansija. Prema istraživanju Nacionalne koalicije za decentralizaciju, u tom periodu je od svih subvencija vrednih 164.000.000 evra (164.099.098,70) samo 5.942.087 evra (oko 3,6 odsto) otišlo kompanijama koje posluju u devastiranim područjima.

Prema zvaničnim i drugim dostupnim podacima, od 30 ugovora koje je od aprila 2014. do aprila 2016. godine Ministarstvo privrede zaključilo sa investitorima u cilju dodele državnih subvencija, samo se tri (10 odsto ugovornih obaveza) odnose na investicije u lokalnim samoupravama koje su pozitivnim propisima označene kao „devastirana područja“ (Vladičin Han, Prijepolje, Rača).

Investitori su, inače, po osnovu tih 30 ugovora dužni da ulože ukupno 518.188.202,40 evra i zaposle 21.910 novih radnika na neodređeno vreme u periodu od tri ili pet godina.

„Zakonom o dodeli državne pomoći jasno je definisano da se prilikom dodele sredstava posebno uzima u obzir stepen razvijenosti opštine, kao i broj zaposlenih/nezaposlenih, jer subvencije treba da omoguće ’razvoj područja sa izuzetno niskim životnim standardom ili sa visokom stopom nezaposlenost’. Činjenica da je skoro polovina tog novca dodeljena kompanijama koje posluju u Beogradu i Novom Sadu, koji beleže najmanju stopu nezaposlenosti i u kojima je prosečna mesečna zarada znatno veća od republičkog proseka, u najmanju ruku ukazuje na to da se Zakon neadekvatmo primenjuje i da se komisija prilikom odlučivanja nije vodila isključivo zakonskim odredbama. Problem je i činjenica da nemamo nijednu ozbiljnu analizu i ne znamo kakvi su efekti tih subvencija. Uredba o dodeli državne pomoći promenjena je devet puta za ovih sedam godina, dok su pojedini ugovori i danas tajni“, kaže Jovana Strahinić, istraživač Nacionalne koalicije za decentralizaciju.

Uprkos mehanizmima za kontrolu državne pomoći, izbor investicionih projekata koji su prethodnih godina dobijali državne podsticaje sugeriše da se o tome odlučivalo prilično voluntaristički, odnosno da su odluke u značajnoj meri diktirale politička volja ili interesi organa javne vlasti, nosilaca javnih funkcija ili „centara moći“. Prošla je čitava decenija od uvođenja državnih subvencija za podsticaj investicija, još uvek ne postoji precizan „obračun“ državne pomoći investitorima, između ostalog i zbog toga što investitori, osim subvencija za podsticanje zapošljavanja i pokretenje ili unapređenja poslovanja, „uživaju“ i pravo na oslobađanje od poreza i doprinosa, dobijaju građevinsko zemljište ili infrastrukturu bez naknade i slično.

1 Za pet investicija u Beogradu izdvojeno je 44.655.495 evra, a za dve u Novom Sadu 27.858.000 evra, što je ukupno 72.513.495 evra, odnosno 44,2 odsto dodeljenih subvencija.” – zajljučuje se u saopštenju Nacionalne koalicije za decentralizaciju.

 

Check Also

Obustava saobraćaja na ulazu u naselju Mrštane ka Donjem Krajinjcu

Zbog radova na izgradnji i dogradnji fekalne kanalizacione mreže u okviru ORIO projekta, saobraćaj će …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *