Kako utvrditi da li je automobil bio teško oštećen u prošlosti

Automobili često učestvuju u manjim ili većim saobraćajnim nezgodama, ali ozbiljno oštećeno vozilo može biti opasno za vožnju. Čak i ako se oštećeni automobil popravi, nedostaci se mogu pojaviti tek nakon određenog vremena. Pošto su takva vozila manje poželjna na tržištu polovnih automobila, nepošteni prodavci često pokušavaju da sakriju činjenicu o nesreći.

Prema statistici kompanije za podatke o automobilima carVertical, ove godine je 38,12% svih vozila proverenih na platformi u Srbiji imalo neku vrstu oštećenja. Pošto ne utiče svaki tip oštećenja na ponašanje i bezbednost automobila, eksperti iz kompanije su sproveli studiju kako bi utvrdili kolika je verovatnoća za kupovinu teško oštećenog vozila.

Popravka teško oštećenog automobila obično se ne isplati

Studija kompanije carVertical otkriva da je 1% svih oštećenih automobila proverenih u Srbiji učestvovalo u teškoj saobraćajnoj nesreći između 2020. i 2024. godine. Saobraćajna nesreća se svrstava u tešku ako je šteta veća od polovine vrednosti vozila. Ako polovina vrednosti automobila ekonomske klase dostiže do 10.000 evra, šteta na ozbiljno oštećenom luksuznom automobilu može se meriti i desetinama hiljada evra.

Od svih automobila sa evidencijom oštećenja na carVerticalu u Srbiji, 91,4% njih je imalo oštećenja u iznosu od 20% vrednosti automobila ili manje. Iako je rizik od kupovine prethodno teško oštećenog automobila mali, kupovina takvog vozila može dovesti do velikih problema. Čim se pojave nedostaci, jednostavno ne vredi popravljati takav automobil.

„Nakon što oštete automobil, vozači često uzimaju isplatu od osiguranja, jeftino ga popravljaju i prodaju. Nažalost, takav automobil može da donese znatne finansijske gubitke novom vlasniku. Bitno je naglasiti i da vožnja takvog automobila može predstavljati opasnost“, navodi Matas Buzelis, stručnjak za automobile iz kompanije carVertical.

Kako prepoznati teško oštećen automobil

Čak i ako je automobil ozbiljno oštećen u saobraćajnoj nesreći, to ne znači nužno da ga treba poslati na otpad. Vozilo popravljeno na odgovarajući način u ovlašćenom servisu može se i dalje voziti. Međutim, svaki slučaj treba proceniti pojedinačno kako bi se utvrdilo da li vredi popravljati oštećeno vozilo.

Neravnomerno trošenje guma je jedan od najuočljivijih znakova koji ukazuju na prethodna oštećenja. Tokom probne vožnje, takođe treba proveriti da li automobil drži pravac, kao i da ne vuče na jednu stranu. Za vreme vožnje, trebalo bi da isključite muziku i obratite pažnju na bilo kakve neobične zvukove motora i vešanja.

Da bi utvrdili da li je automobil bio oštećen u prošlosti, vozačima se savetuje da provere njegovu istoriju koristeći carVertical. Ove informacije će otkriti šta je oštećeno, kao i obim štete. Izveštaj o istoriji vozila može poslužiti i kao vredan alat za pregovaranje, jer omogućava kupcima da pokažu prodavcu istoriju oštećenja vozila i postignu bolju cenu. Ponekad se dešava da je automobil učestvovao u saobraćajnoj nesreći pre mnogo godina i promenio vlasnika nekoliko puta od tada, tako da neki prodavci ne znaju celu istoriju vozila.

„Izveštaj o istoriji vozila pruža detaljne informacije o oštećenim delovima vozila i procenjenim troškovima popravke. Te informacije se mogu podeliti sa servisnim centrom kako bi mehaničari mogli pažljivo da pregledaju kako su ti delovi popravljeni,“ objašnjava Buzelis.

Uvozni automobili su najrizičniji

Automobili uvezeni u Srbiju iz inostranstva nose dodatne rizike. Često se uvoze u zemlju nakon teških saobraćajnih nesreća, pa se jeftino popravljaju i prodaju kao da nemaju nikakve nedostatke.

Nemačka je najveće izvozno tržište automobila u Evropi, a vozila se otpremaju širom kontinenta. Prema podacima carVerticala, 5,2% oštećenih automobila u Nemačkoj imalo je štetu koja je prelazila 50% njihove vrednosti, što pokazuje da 1 od 20 automobila može da izazove probleme novim vlasnicima. U Švedskoj je procenat takvih vozila bio 2,5%, u Italiji 4,8%, a u Španiji 2,5%.

U Nemačkoj je 71,7% automobila sa evidencijom oštećenja pretrpelo štetu u iznosu od 20% vrednosti ili manje, u Švedskoj – 83,5%, u Italiji – 79,5%, a u Španiji – 85,6%. Iako većinu čine automobili sa manjom prošlom štetom, stvarni brojevi bi mogli da se razlikuju zbog nepoštenih prodavaca koji kriju činjenicu o nesreći.

Metodologija

Studija carVerticala je sprovedena analizom izveštaja o istoriji vozila koje su korisnici kompanije kupili u poslednje četiri godine, od 2020. do 2024. Stručnjaci za podatke iz ove kompanije izračunali su procenat vozila koja su pretrpela štetu do 10% vrednosti, 10–20%, 20–30% i tako dalje. Automobil se smatra teško oštećenim ako vrednost štete premašuje 50% njegove vrednosti.

carVertical posluje u 28 država i prikuplja podatke iz 900+ globalnih baza podataka, kao što su registri organa za sprovođenje zakona, državni i regionalni registri, finansijske institucije i oglasi. Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija je u stanju da prepozna trendove i ponudi sveobuhvatne prognoze i jedinstveni uvid u tržište polovnih automobila.

Check Also

Sedam gradskih ulica u petak bez struje

Ogranak Elektrodistribucija Leskovac izvodiće radove na rekonstrukciji distributivne elektroenergetske mreže radi unapređenja kvaliteta napajanja električnom …