Kako pokrenuti startap kompaniju u Srbiji?

Pokretanje startap kompanije može biti jedno od najuzbudljivijih i najizazovnijih iskustava u životu jednog preduzetnika. U Srbiji, poslednjih godina, primećuje se sve veći broj mladih ljudi koji se odlučuju da zakorače u svet inovacija, tehnologije i preduzetništva. Ovaj trend je dodatno podstaknut brojnim državnim i privatnim inicijativama koje za cilj imaju podsticanje razvoja startap ekosistema.

U ovom tekstu vodićemo vas kroz ključne korake za pokretanje startap kompanije u Srbiji. Svaka faza je važna i ima svoje specifičnosti koje ne treba zanemariti.

Registracija firme i odabir lokacije

Jedan od prvih koraka u osnivanju startap kompanije u Srbiji je izbor pravne forme i registracija firme. Najčešći oblik za startape je društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO), jer omogućava relativno jednostavnu administraciju i ograničenu odgovornost osnivača. Proces registracije sprovodi se preko Agencije za privredne registre (APR) i u većini slučajeva može se završiti u roku od nekoliko dana.

Pored izbora pravne forme, veoma je važno odlučiti gde će vaša firma biti fizički ili virtuelno locirana. U današnjem digitalnom dobu sve je popularnija opcija virtuelne kancelarije, posebno kod startapa koji žele da smanje troškove poslovanja u početnoj fazi. Kada se analizira ukupna cena virtuelne kancelarije, jasno je da ova opcija pruža znatne uštede u poređenju sa iznajmljivanjem klasičnog poslovnog prostora.

Lokacija firme igra i simboličnu i praktičnu ulogu – poslovna adresa u Beogradu, Novom Sadu ili Nišu može povećati kredibilitet u očima klijenata i investitora. Takođe, određeni poslovni inkubatori i hubovi u ovim gradovima nude dodatne pogodnosti za startape, kao što su mentorstvo, pristup mreži kontakata i subvencije.

Ne treba zaboraviti ni na poreske i administrativne aspekte vezane za lokaciju firme. Zato je važno da pre registracije firme dobro istražite sve opcije i izaberete ono što najbolje odgovara vašem poslovnom modelu.

Izbor poslovne ideje i validacija tržišta

Svaki uspešan startap počinje od ideje, ali zanimljiva ideja sama po sebi nije dovoljna. Ključ uspeha leži u njenoj validaciji – proveri da li postoji realna potreba na tržištu za proizvodom ili uslugom koju planirate da ponudite.

Validacija može da počne jednostavno – razgovorima sa potencijalnim korisnicima, anketama, analizom konkurencije i osnovnim istraživanjem tržišta. U svetu startapa, često se koristi koncept MVP-a (Minimum Viable Product) – najosnovnija verzija proizvoda koja se može testirati na tržištu. Ova strategija omogućava brzo dobijanje povratne informacije od korisnika, što vam može pomoći da unapredite ideju ili čak potpuno promenite pravac pre nego što investirate veće resurse.

Potrošačke navike, digitalna pismenost i kupovna moć su faktori koji direktno utiču na uspeh bilo koje inovacije. Stoga je preporučljivo da se, osim globalnih trendova, fokusirate i na lokalni kontekst i potrebe korisnika.

Finansiranje i dostupne podrške

Nakon što ste validirali ideju i registrovali firmu, sledeći korak je obezbeđivanje finansijskih sredstava za razvoj proizvoda i rast poslovanja. U Srbiji postoji nekoliko dostupnih izvora finansiranja, ali je važno znati koji su najpogodniji za vaš konkretan slučaj.

Najčešći izvor finansiranja u početnoj fazi je tzv. bootstrapping, odnosno samofinansiranje. Međutim, ova opcija ima svoja ograničenja, naročito kod tehnoloških startapa koji zahtevaju značajna ulaganja u razvoj softvera ili hardverskih rešenja. U tom slučaju, ulazak u programe podrške postaje ključan.

Fond za inovacionu delatnost Republike Srbije nudi nekoliko programa bespovratnih sredstava, kao što su Program ranog razvoja i Program sufinansiranja inovacija. Takođe, postoji podrška iz EU fondova (npr. Horizon Europe) i međunarodnih organizacija kao što su GIZ, USAID, EBRD i drugi. Ovi programi ne samo da nude finansijsku pomoć, već i mentorstvo i umrežavanje sa drugim startapima i investitorima.

Izgradnja tima i skaliranje poslovanja

Kada je osnovna struktura postavljena, sledeći izazov je formiranje tima koji će moći da iznese razvoj i rast startapa. Osnivači često počinju sami ili sa jednim partnerom, ali već nakon MVP faze neophodno je zapošljavanje stručnjaka – programera, marketara, prodavaca ili stručnjaka za korisničku podršku.

Zapošljavanje u startapima u Srbiji može biti izazovno jer se kompetentni kadrovi često odlučuju za inostrane kompanije. Međutim, prednost startapa leži u fleksibilnosti, bržem napredovanju i većem osećaju lične odgovornosti za uspeh firme. Ponudite opcije kao što su equity (udeo u vlasništvu firme) ili bonusi za performanse – to može biti presudan faktor kod privlačenja talentovanih kandidata.

Kada se tim formira, važno je razraditi strategiju skaliranja. To znači ulazak na nova tržišta, širenje baze korisnika, unapređenje proizvoda i jačanje prisustva na digitalnim kanalima. U ovoj fazi, startapi često traže dodatne investicije, pa je priprema pitch deck-a, biznis plana i prezentacije za investitore ključna.

Ne zaboravite ni na kulturu firme. U dinamičnom okruženju, postavljanje pravih vrednosti, transparentnosti i odgovornosti može odlučiti hoće li tim ostati motivisan i produktivan na duže staze. Liderstvo u startapu zahteva balans između strateškog razmišljanja i svakodnevnog operativnog angažmana.

Pokretanje startap kompanije u Srbiji nije jednostavan zadatak, ali uz dobru pripremu, jasno definisane ciljeve i korišćenje dostupnih resursa – šanse za uspeh su veće nego ikada. 

Srbija danas ima aktivan startap ekosistem, podršku institucija, dostupne izvore finansiranja i sve veći broj stručnjaka spremnih da se uključe u inovativne projekte. Za one koji su spremni da uđu u ovu uzbudljivu avanturu – sada je pravi trenutak da krenete! Za još korisnih saveta posetite portal Preduzetništvo danas.

Check Also

Voda u Vlasini kod brane u Vlasotincu nije za kupanje zbog fekalnih bakterija pokazale analize Zavoda za javno zdravlje Leskovac

Zavod za javno zdravlje Leskovac obavio je novu analizu kvaliteta vode u reci Vlasini iznad …