Turizam nesumjivo predstavlja vrlo važan segment privrednog razvoja svake zemlje s obzirom na njegov ekonomski, sociološki i ekološki faktor, koji unosi neverovatne promene u okruženju.
Na pragu novog milenijuma dogodilo se mnogo toga što će imati dalekosežne posledice u celokupnom razvoju čovečanstva.
Kretanja ljudi su karakteristična od njegovog nastanka pa su i putovanja pojava koja datira od najstarijih epoha. Ciljevi su bili različiti (istraživački, trgovački, sportski, spoznajni, diplomatski, zdravstveni itd.).
Najznačajnija uloga u omasovljenju turističkih kretanja pripada povećanju fonda slobodnog vremena i povećanju slobodnih materijalnih sredstava, kao i stvaranju svesti o potrebi za turističkom rekreacijom, odnosno za upoznavanjem drugih zemalja, naroda, kultura. Mnogi autorii najčešće ističu tri faze razvoja turizma, i to: predturističku fazu, fazu savremenog turizma i fazu postmodernog turizma.
Potreba svake jedinke je unutrašnji poriv ka nečemu novom u emocionalnom, duhovnom ili pak fizičkom smislu. Potreba za odmorom i
rekreacijom može biti zadovoljena kroz turistička kretanja. Polazeći
od osnovne motivacije odmora i rekreacije, danas se govori o širokom spektru motivacije: fizičke, kulturne, lične, prestižne.
Sigurno je da se prilikom odlučivanja za određeno područje turista ima uvida u elemente turističke ponude. Bitno je da li ti elementi verno prikazuju destinaciju, naročito ako se tu odlazi prvi put.
Stoga se, pri ponudi određenih destinacija moraju sagledati osnovni elementi kao kriterijumi za vrednovanje turističke atraktivnosti:
• Prirodni faktori: prirodne lepote, klima;
• Socijalni faktori: kulturno-istorijski spomenici, festivali, sajmovi i izložbe,
odlike lokalnog kolorita (muzika, igra…)
• Istorijski faktori: ostaci istorijskih spomenika, religija, istorijska zbivanja
na području
• Rekreacija: sportski tereni, termo-mineralni izvori, noćna zabava, Shoping
• Infrastruktura i smeštajni kapaciteti:
Ovako postavljeni kriterijumi mogu nam dati podatke za turističku
atraktivnost određenog lokaliteta ili pak regije.
Kulturno istorijska baština je izuzetno važan element turističke ponude. Ono što je bitno u ovom trenutku je stepen razvijenosti kulture kako u zemljama turističke potražnje tako i u zemljama turističke ponude.
Kultura i njene odlike posebno u zemljama turističke ponude veoma često predstavljaju jak motiv za turistička kretanja. Osim toga kultura jednog naroda, njena istorija, običaji… u svom razvoju i nastanka stvaraju
i niz kulturno-istorijskih spomenika koji predstavljaju, takođe, jedan od izuzetno značajnih motiva pri turističkim kretanjima. Turistička valorizacija kulturno istorijskih spomenika je sastavni deo turističkog proizvoda. Kao što bez motivacije ne bi mogli da zamislimo turistička kretanja, tako ni razrešenje turističke potrebe ne bi bilo moguće bez postojanja kulturno istorijske baštine.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.