18. marta 1886. godine prvi voz ušao u Leskovac

Pre 130 godina, 18. marta 1886., samo 8 godina posle Berlinskog kongresa, prvi voz ušao je u Leskovac, što je bila prekretnica u razvoju našeg grada, koji postaje industrijski, sajamski i poljoprivredni centar Srbije. 

 

Lokalno udruženje ljubitelja železnice, danas je skromno obeležilo ovaj značajan jubilej, podsećajući na činjenicu da su vozovi, tokom burne istorije, a posebno u vreme čestih ratova, bili jedino sredstvo za prevoz ljudi i robe.

U početku je do Leskovca saobraćao samo jedan mešovito – putnički voz dnevno, a tek oslobođena, ekonomski slaba i zaostala, Srbija se sporo razvijala. Zbog obaveze izgradnje pruge od Beograda, do granice sa Turskom i Bugarskom, septembra 1886. godine, dograđena je deonica do Vranja, a dve godine kasnije stigla je i do Soluna, važne luke u ovom delu Evrope,povezujući na najbrži i najkraći način ”Staru damu” sa Azijom i Orijentom, priča Karlo Polak, diplomirani inženjer železničkog saobraćaja i predsednik Udruženja ljubitelja železnice:

– Dolazak voza u grad, bio je u to vreme događaj kome je prisustvovala gotovo cela varoš, a Leskovac je poslednjih godina 19. veka imao oko 13 hiljada stanovnika i, posle Beograda bio najveći u Srbiji. ”Solunskom prugom” izvozila se živa stoga i meso za vreme Carinskog rata od 19o6.191o, kada je Austrougarska monarhija zabranila uvoz i tranzit poljoprivrednih proizvoda-. Nakon Velikog rata, tridesetih godina prošlog veka, od Niša do Skoplja putovalo se 5 sati i 15 minuta, a kroz Leskovac su, pored omaćih saobraćali i međunarodni vozovi, priča Polak: – Leskovac nije bio pasivni kraj. Ovuda je iz Pariza za Atinu, išao voz Direkt orijent, ogranak čuvenog Orijent ekspresa. Imali smo direktnu vezu sa Dortmundom i mnogim drugim evropskim centrima i ona je trajala sve do raspada SFRJ-.

Na relaciji Beograd-Leskovac, posle Drugog svetskog rata putovalo se četiri sata, što je otprilike dva sata brže nego danas, a razlog je ne samo neulaganje u železnicu, na račun drumskog saobraćaja, već i manji troškovi transporta. Iako je Južna pruga nedavno elektrifikovana, nijedan od tek kupljenih vozova, ne saobraća u ovom delu Srbije. Predstavnici udruženja ubeđeni su da će ta nepravda biti ispravljena u godini jubileja. Uslov je naravno rekonstrukcija pruge i takvi planovi postoje, tvrdi šef Železničke stanice u Leskovcu, Goran Pešić.

– U ovoj godini, na južnom delu Koridora biće renovinare tri deonice železničkih pruga. U aprilu će početi radovi na relaciji prema Ristovcu i Bujanovcu, a septembru i oktobru biće rađena deonica na području grada Leskovca. U potpunosti će biti remontovano 15 kilometara pruge. Materijal je obezbeđen, čekamo samo da vremenski uslovi dozvole početak adaptacije. Nadamo se i očekujemo da će uskoro Srpska železnica, koja je još pre više od jednog veka bila u rangu evropskih železnica, opet povrati stari sjaj-.

U zlatno vreme Jugoslovenske železnice, kroz Leskovac je saobraćalo 8o-ak, što putničkih, što vozova koji su prevozili teret, a danas ih je za dve trećine manje. Karlo Polak i grupa mladih entuzijsta iz Udruženja, veruje da se, uvođenjem takozvanih češćih ”prigradskih” linija situacija znatno može popraviti i poziva lokalne samouprave duž ”železničkog Koridora 10”, da po ugledu na razvijene zemlje ulažu i u ovu vrstu putne infrastrukture.

Suzana Stojiljković

Check Also

Dani Nikolaja Timčenka od 6. do 8. decembra

Ovogodišnja manifestacija Dani Nikolaja Timčenka biće održana od 6. do 8. decembra 2024. godine. Manifestaciju …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *