Predstavnicima ustanova kulture u Leskovcu, danas je predstavljen program Kreativne Evrope Srbija, koji finansijski podržava projekte i razliite aktivnosti u cilju jačanja njihovog , ali i kapaciteta srpske kulture uopšte. Kreativna Evropa je program Evropske komisije za podršku sektoru kulture i raspolaže budžetom od 1,46 milijardi evra.
Rukovodilac Deska Kreativna Evropa Srbija, implementacionog tela u okviru Ministarstva kulture i informisanja Dimitrije Tadić podseća da je program pokrenut 2o14. i realizovaće se do 2o2o. godine i naglašava da i dalje, ovde po pitanju projekata koje finansira Evropska unija, vladaju predrasude. Zadatak njegovog tima je da predstavljanjem programa i primerima dobre prakse, medju onima koji su do sada učestvovali, motiviše ustanove kulture iz Leskovca da konkurišu za deo pozamašnog budžeta i ostvare saradnju sa kolegama u drugim državama:
– Iz iskustva znam da ljudi procedure za dobijanje sredstava Evropske unije smatraju komplikovanim, zahtevnim I previše složenim.Ceo proces je, svakako, drugačiji nego ovde, ali broj od 8o dosadašnjih korisnika, potvrdjuje da ništa nije nedostižno.U Srbiji postoje veoma ambiciozne institucije i pojedinci, koji godinama učestvuju u programu, a naš cilj je da taj krug što više proširimo. To je smisao današnje prezentacije.
Program je, prema Tadićevim rečima, veoma širok, pa iako se radi o projektima u oblasti kulture i audiovizuelnom sektoru, za sredstva mogu da konkurišu sva pravna lica:
– Nevezano je da li se radi o javnim institucijama kulture, nevladinom sektoru, udruženju gradjana ili privatnoj inicijativi. Program predstavlja jedno veliko polje mogućnosti i ono što je dobro je ste da je namenjen i organizacijama koje se primarno ne bave kulturom. Dovoljna je veza sa ustanovama u oblasti kulture da bi se učestvovalo u programu.
U okviru programa, pojašnjava Tadić, raspisuje se mnogo različitih konkursa, sa velikim razlikama i u visini sredstava.
– Za dvogodišnje projekte, opredeljen je budžet od recimo 2oo.ooo evra. Oni podrazumevaju učešće najmanje tri partnera: jednog iz Srbije I dva iz druge dve države, ali ima i većih, koji raspolažu i sa dva miliona evra i traju četiri godine. Kreativna Evropa jako voli projekte koji kulturu povezuju sa drugim oblastima, poput turizma, obrazovanja, pa čak I zdravstva I drugih sektora, suštinski teško povezivih sa kulturom.
Tadić ocenjuje da nije uvek obavezna inicijativa potencijalnih učesnika, već se i od Ministarstva kulture očekuje aktivniji odnos prema ‘’bazi’’, što je osnov demetropolizacije kojoj se teži ,a čiji je deo i današnja prezentacija.