Skupština grada: Ne postoji nijedna građanska inicijativa pokrenuta u skladu sa zakonom, moguća zloupotreba ličnih podataka građana

Čelnici Skupštine grada Leskovca održali su danas konferenciju za medije nakon prijava građana da im na vrata dolaze nepoznati ljudi i traže potpis na nekakve građanske inicijative.

Kako je rečeno na konferenciji za medije, postoji jasno i precizno definisano na koji način se pokreće građanska inicijativa. Istaknuto je da na teritoriji Grada Leskovac trenutno ne postoji nijedna takva inicijativa ili prikupljan je potpisa koji su u skladu sa Zakonom, a građani su upozoreni na mogućnost zloupotrebe ličnih podataka koje tim putem daju drugim ljudima.

„Svedoci smo da, već nekoliko meseci, pojedine opozicione grupe, koje su pritom zastupljene u Skupštini grada i imaju svoje odbornike i odborničke grupe dakle, imaju mogućnost da određena pitanja institucionalno pokrenu, svojim izjavama na konferencijama za medije i terenskim radom ističu da su pokrenuli tzv. građansku, odnosno, narodnu, inicijativu za razrešenje gradonačelnika grada Leskovca, prilikom čega je pokrenut i sam proces prikupljanja potpisa podrške, ne uvažavajući pritom postupak za pokretanje građanske inicijative utvrđen odredbama Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi kao i nadležnosti utvrđene Statutom grada koje Skupštine grada, a pre svega predsednik Skupštine, ima u delu pokretanja građanske, odnosno narodne, inicijative – rekao je za na konferenciji za medije Oliver Antanasijević, zamenik predsednika Skupštine grada Leskovca.

Antanasijević je naglasio da čitava procedura mora da bude sprovedena u skladu sa Zakonom.

“Ističem da pokretanje građanske – narodne inicijative zahteva određenu zakonom propisanu proceduru, koja podrazumeva formiranje inicijativnog odbora, jasno formulisanje predloga, obaveštenje Skupštini o predlogu, verifikaciju predloga, otpočinjanje prikupljanja potpisa tek po obaveštenju predsednika Skupštine o verifikaciji predloga i, na kraju, odlučivanje o inicijativi. Imajući u vidu da nijedan od ovih koraka nije pokrenut, u tom smislu obaveštavam javnost i građane da bilo kakav proces prikupljanje potpisa od strane pojedinih lica i opozicionih grupa na terenu koji se vrši mimo postupka za pokretanje građanske, narodne, inicijative koji je utvrđen odredbama Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi i Statuta grada, bez obaveštenja i verifikacije od strane predsednika Skupštine i Skupštine grada i bez učešća ovlašćenih lica… ne može da proizvede nikakvo pravno dejstvo u smislu stvaranja obaveze da Skupština grada ovakva pitanja uzme u razmatranje i odlučivanje.” – dodao je zamenik predsednik Skupštine grada Leskovca.

Antanasijević je istakao da građani trebaju da budu oprezni prilikom davanja ličnih podataka.

“Smatram da ovakav proces, koji se sprovodi mimo institucija i zakonskih okvira, vodi ka dezavuisanju građana i stvara sumnju u efikasnost zaštite podataka koji su na ovaj način prikupljeni, a samim tim i zloupotrebu podataka o ličnosti.Ono što je još važnije, kao odbornici u Skupštini grada, predstavnici dela opozicije bi trebalo da budu upoznati sa elementarnim principima funkcionisanja lokalne samouprave. Međutim, iz nekog razloga, namerno ili možda iz nemarnosti, u potpunosti zanemarili odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi koje utvrđuju postupak za razrešenje gradonačelnika.Članom 43. stav 1. a u vezi sa članom 66. stav 4. Zakona o lokalnoj samoupravi propisano je da gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada, dok je članom 49. stav 1. propisano da gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran na obrazložen predlog najmanje jedne trećine odbornika, znači na isti način na koji je izabran. Takođe, odredbama Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi propisano je da određena pitanja ne mogu biti predmet narodne inicijative, među ostalima i pitanja koja se tiču izbornih nadležnosti Skupštine.”

Antanasijević je u završnom delu svog obraćanja podsetio na zakonsku proceduru imenovanja i razrešenja gradonačelnika.

“Dakle, gradonačelnika imenuju i razrešavaju odbornici Skupštine grada koje su građani u izbornoj proceduri birali i delegirali da ih u Skupštini grada predstavljaju i zastupaju. Samim tim pitanje razrešenja gradonačelnika jeste pitanje koje se tiče izbornih nadležnosti Skupštine i ne može biti predmet građanske, odnosno, narodne inicijative. Iz svega navedenog, jasno je da ovakve najave i postupci nemaju veze sa neposrednim učešćem građana u ostvarivanju lokalne samouprave, koje, u suštini, građanska inicijativa treba da ima za cilj, već su ovakvi postupci očigledno usmereni na samopromociju i privlačenje medijske pažnje. Na kraju, želim da istaknem, da ćemo kao predstavnici vladajuće većine u Skupštini grada uvek otvoreno govoriti o svim pitanjima koja su u interesu naših sugrađana, ali sigurno ne na način da se politička borba vodi po svaku cenu, mimo utvrđenih pravila i postupaka, kako smo u više navrata bili u prilici da doživimo od strane dela opozicije.“ – zaključio je Oliver Antanasijević, zamenik predsednika Skupštine grada Leskovca.

Na konferenciji za novinare stručni deo izneli su sekretari Skupštine grada i Gradskog veća.

“Radi pravovremenog i tačnog informisanja javnosti potrebno je znati sledeće: Članom 56. Zakonom o referendumu i narodnoj inicijativi i članom 97. Statuta grada propisano je da građani putem građanske inicijative mogu da predlažu Skupštini grada donošenje akata kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa Zakonom. Članom 48. i 60. Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi propisano je da razrešenje gradonačelnika ne može biti predmet građanske ili narodne inicijative jer se radi o pitanju koje se tiče izborne nadležnosti Skupštine. Gradonačelnika bira Skupština iz reda odbornika na vreme od četiri godine tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada i može biti razrešen samo kako propisi kažu, pre isteka vremena na koje je biran na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran. (član 43. stav 1. a u vezi sa članom 66. stav 4. i član 49. stav 1. u vezi sa članom 66. stav 4. Zakona o lokalnoj samoupravi), ali ne i kroz postupak sprovođenja građanske odnosno narodne inicijative. Ovo je nešto što se tiče izbornih procesa. Da bi se ostvarila narodna odnosno građanska inicijativa građani treba da obrazuju inicijativni odbor od najmanje tri člana koji imaju biračko pravo. (član 58. Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi). Inicijativni odbor treba da formuliše predlog u jednom od oblika predviđenih članom 57. napred navedenog Zakona, da ga potpiše i podnese Skupštini grada koja je nadležna za donošenje tog akta, odnosno za rešavanje pitanja, radi obaveštenja i verifikacije predloga. Predlog se može podneti i u pismenoj i u elektronskoj formi. Predsednik Skupštine kojoj je inicijativni odbor podneo predlog utvrđuje da li je predlog formulisan u skladu sa Zakonom i da li se odnosi na pitanja iz nadležnosti Skupštine i, ako to jeste slučaj, obaveštava o tome inicijativni odbor u roku od 15 dana je obaveza da se odluči o verifikaciji predloga. Inicijativni odbor može otpočeti sa prikupljanjem potpisa po dobijanju obaveštenja od predsednika Skupštine o verifikaciji predloga a overa i način prikupljanja potpisa regulisani su odredbom člana 7, 61. i 62. napred navedenog Zakona, s tim što overi potpisa ne podležu potpisi dati elektronskim putem već je prikupljanje tih potpisa regulisano posebnom Uredbom o elektronskoj narodnoj inicijativi. Građane sa ovim upoznajemo zato što se putem medija prenosilo o elektonskom prikupljanju, za to postoji posebna uredba i posebni propisi. Potpisi građana prikupljaju se na obrazcu liste potpisa koji je propisan članom 65. citiranog Zakona. Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa Zakonom i ako je potpisalo 5% od ukupnog broja građana sa biračkim pravom – član 97. stav 3. Statuta grada – rekao je sekretar Skupštine grada Leskovca Zoran Vukašinović i naglasio – „Ako su ispunjeni svi napred navedeni uslovi Skupština grada je dužna da održi raspravu u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga. Važno je da građane obavestimo sledeće: Na osnovu raspoloživih podataka, do danas niko nije preduzeo ni jednu od napred navedenih radnji za podnošenje građanske odnosno narodne inicijative u skladu sa napred navedenim propisima. Dakle, niko se nije obratio informacijom da je obrazovan inicijativni odbor, ko su članovi, nije dostavljen predlog Skupštini grada i nijedna od ovih radnji nije preduzeta i dostavljena nadležnim organima. Prikupljanje potpisa mimo okvira propisanih Zakonom, može dovesti do njihove zloupotrebe iz tih razloga ponovo naglašavam da svaku inicijativu treba da prati Zakonom propisana procedura. Svi smo obazrivi po ovom pitanju, zbog propisa zaštite podataka o ličnosti, koji je veoma jasan u smislu obrađivanja podataka o ličnosti, kako se dolazi do imena, prezimena, adresa, brojeva telefona, kontakata, matičnih brojeva, strogo mora da se vodi računa“.

Bojan Đorđević šef Odseka za poslove Gradskog veća, je takođe govorio o zakonskoj proceduri i naporima lokalne samouprave da bude transparentna i na usluzi građanima.

Check Also

Odbornička grupa SPS potpuno i bezrezervno podržava gradonačelnika Gorana Cvetanovića

Odbornička grupa Socijalističke partije Srbije u Skupštini grada Leskovca saopštila je da “potpuno i bezrezervno” …