Samopouzdanje, Istrajnost, Upornost, Snalažljivost, Odlučnost, Kreativnost, Originalnost, Poverenje su vrline, koje se uče, odnosno stiču i što se pre naoružamo ovim veštinama, to ćemo se lakše suočavati sa svim životnim preprekama. Svesna toga, mudra učiteljica Svetlana Pešić, svoje đake je uključila u projekat ”Kaleidoskop vrlina”, postavivši pred njih devet zanimljivih zadataka
Ove aktivnosti osmišljene su kroz program ”Čarobna interkulturalna mreža prijateljstva”, koji je pokrenula Željana Radojičić Lukić, a o svakoj od devet vrlina, učenici od prvog do četvrtog razreda škole ”Bora Stanković” u Čukljeniku, učili su kroz zadatke:
– Prva vrlina je, recimo, radoznalost. Crtali smo i pisali o pozitivnim i negativnim stranama radoznalosti i zajedno sa veroučiteljem na kraju podnosili izveštaj. O upornosti nam je govorila i svojim ponašanjem pokazala, učiteljica i pesnikinja Ljiljana Krstić, koja je primer da se, ako si uporan, mogu pobediti mnoge životne nedaće i bolest, i početi od početka. Naši portreti i crteži, možda se nađu u njenoj novoj knjizi. O poverenju smo najpre razgovarali, a onda odigrali igru, u kojoj jednom učeniku vežemo oči i on, da bi prešao zacrtanu stazu, mora slušati ”navigaciju” svojih drugara i imati poverenje u njihove instrukcije, priča, za Dnevnik juga, uvek maštovita učiteljica Svetlana Pešić.
Istrajnost su učenici povezali sa Mihajlom Petrovićem, Mikom Alasom, velikim srpskim matematičarem, koji je, zahvaljujući ovoj vrlini dostigao svetsku slavu, a produkt originalnosti su podelili sa đacima srednje Ekonomske škole u Vukovaru i nastavnicom Verom Kovačević. Od slika Čukljenika i okoline, napravljeni su kolaži na mobilnim telefonima i uz, prigodne, kratke poruke, prosleđeni u Hrvatsku.
– U zadatku snalažljivost, trebalo je snaći se i na virtuelan način otputovati na Mundijal u Katar. Nacrtali smo mapu ove daleke države, proučavali je, a potom u kvizu, odgovarali na pitanja. Nagrada za sve tačne odgovore je bila karta za jednu od finalnih utakmica. Naravno virtuelna. Vrlo nam je važna bila i vrlina samopouzdanje. Pošto smo je najčešće povezivali sa sportom, fokusirali smo se na Kros RTS-a, kada nam je samopouzdanje trebalo na delu. Naša drugarica Lana je uspešno završila svoju trku nakon naše podrške, koja joj je povratila samopouzdanje.
Učiteljica Ceca posebno ističe rad na odlučnosti, u čiju su se snagu učenici uverili na primeru svojih nekadašnjih sugrađana, porodice Teokarević:
– Istraživali smo život Dimitrija Teokarevića, velikog čoveka i industrijalca, narodnog poslanika i predsednika opštine Leskovac, kao i njegove porodice. Osnovao je prvu fabriku gajtana u Strojkovcu, pa u Vučju, a jedan od njegovih sinova, Lazar, je posebno brinuo o narodu u vučjanskom kraju. U Čukljeniku je imao kuću sa bazenom, koja je kasnije izgorela, a na tom mestu je podignuta naša škola. Bazen je ostao sačuvan do danas. Iako mu se naša varošica ni na jedan način nije odužila, zaslužuje naše poštovanje i sećanje, jer je bio simbol odlučnosti da se ovaj deo Srbije izvuče iz siromaštva i zaostalosti.
Osim što su uživali i zabavili se tokom realizacije projekta, đaci su na ”živim” primerima učili o vrlinama koje će im, tokom celog života, pomagati u prevazilaženju prepreka i nedaća, ističe mudra i maštovita učiteljica Svetlana Pešić.
Foto: Privatna arhiva