Digitalna pismenost i bezbednost

Slide Background
Build & Design
Build & Design
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

DIGITALNA PISMENOST I BEZBEDNOST

Razvoj novih tehnologija diktira prilagođavanje tradicionalnih umeća i veština novim okolnostima. Uspešno funkcionisanje u digitalnom okruženju moguće je samo digitalno pismenim osobama.

Novi i sve dominantniji vidovi komunikacije, obrazovanja, rada i poslovanja zahtevaju razvoj digitalnih veština koje podrazumevaju aktivno i kreativno korišćenje novih tehnologija, uključujući i kritički odnos i bezbedno ponašanje na internetu.

Digitalne veštine

Pored toga što su građanima neophodne osnovne digitalne veštine na poslu, potrebne su im i radi najjednostavnijih oblika komunikacije. Razvijaju se nove digitalne usluge, kao što su e-uprava i e-trgovina koju mogu da olakšaju život, a koje će biti nedostupne za građane koji se ne ovladaju digitalnim veštinama. Funkcionalna digitalna nepismenost može izložiti građane, posebno mlađe i ranjive grupe, zloupotrebama novih tehnologija.
Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija sprovodi brojne programe za razvoj digitalne pismenost, a takođe podržava realizaciju programa nevladinih organizacija u oblasti razvoja informacionog društva i digitalne pismenosti. Između ostalih, podržane su brojne konferencije u ovoj oblasti, programi digitalnih obuka za žene i penzionere, kao i takmičenja za decu u oblastima računarstva, informatike, matematike i fizike.

Strategija razvoja digitalnih veština u RS

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija priprema Strategiju razvoja digitalnih veština u Republici Srbiji za period od 2019. do 2025. godine. Mere razvoja digitalnih veština stanovništva i korišćenje potencijala savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija doprineće podizanju kvaliteta života svih građana, većoj zaposlenosti, efikasnosti rada i ekonomskog rasta društva.  

Strategija se naslanja na Agendu za nove veštine za Evropu i Evropski plan akcije za održivost. Kao osnovni izazovi uočenog nedostatka digitalnih veština u ovim dokumentima prepoznati su izazovi u oblasti obrazovanja i obuka, razvoja digitalnih veština za sve građane, razvoja digitalnih veština u odnosu na potrebe tržišta rada, kao i praćenja daljeg razvoja ove oblasti od strane IKT stručnjaka. Digitalne veštine su deo šireg okvira Veština za 21. vek (fundamentalne veštine, kompetencije i karakterni kvaliteti).

EU okvir digitalnih kompetencija građana, DIGKOMP 2.0:

1. Informaciona pismenost i razumevanje podataka – identifikuje, locira, smešta, organizuje i analizira digitalne podatke, informacije i sadržaj, procenjuje relevantnost izvora i sadržaja, čuva, upravlja i organizuje digitalne sadržaje.
2. Komunikacija i saradnja – učestvuje u interakciji, komunicira i sarađuje putem digitalnih tehnologija uz svest o kulturnim i generacijskim različitostima, učestvuje u društvenom životu koristeći javne i privatne digitalne usluge i građanske inicijative, upravlja sopstvenim digitalnim identitetom i reputacijom.
3. Kreiranje digitalnog sadržaja – stvara i prerađuje digitalni sadržaj, unapređuje i integriše informaciju i sadržaj u postojeći korpus znanja uz poštovanje autorskih prava i licenci, pruža razumljive instrukcije za kompjuterski sistem.
4. Bezbednost – štiti uređaje, sadržaje, lične podatke i privatnost u digitalnom okruženju, štiti fizičko i psihičko zdravlje i ima svest o ulozi digitalne tehnologije za socijalnu dobrobit i inkluziju.
5. Rešavanje problema – identifikuje potrebe i probleme, rešava konceptualne probleme i situacije u digitalnom okruženju, koristi digitalne alate da obnavlja procese i proizvode, ide u korak sa digitalnom evolucijom.

Bezbednost dece na internetu

Na predlog Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Vlada Srbije je 30. juna 2016. usvojila Uredbu o bezbednosti i zaštiti dece prilikom korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija, prvi sistemski akt u ovoj oblasti.
Na osnovu Uredbe uspostavljen je Nacionalni kontakt centar za bezbednost dece na internetu, 27. februara 2017, institucionalni mehanizam za prijem prijava ugrožavanja dece na internetu, prevenciju i edukaciju.
Centar sprovodi savetovanje dece, roditelja, učenika i nastavnika, kao i svih drugih građana, o prednostima i rizicima korišćenja interneta i bezbednim načinima korišćenja novih tehnologija. Omogućen je i prijem prijava štetnog, neprimerenog i nelegalnog sadržaja i ponašanja na internetu, odnosno prijavljivanje ugroženosti prava i interesa deteta.

U obradi prijava i reagovanju učestvuju i druge nadležne institucije: MUP, Tužilaštvo za visokotehnološki kriminal, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Centri za socijalni rad i Domovi zdravlja.
Edukacija o bezbednosti na internetu, pored toga što je tema kampanje IT karavan Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, sprovodi se u i putem predavanja koje predstavnici Kontakt centra drže u školama za decu i roditelje, kao i putem sredstava informisanja, odnosno medijskih i digitalnih kampanja, organizovanjem seminara, radionica, prezentacija.

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Check Also

Školarci od petka na mini raspustu

Prolećni raspust ove godine doneće učenicima punih deset dana odmora “u komadu”, što će biti …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *