Podrška u tranziciji i obrazovanju povratničke dece – Porodica Šabanović iz Leskovca odličan primer

Slide Background
Build & Design
Build & Design
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

Kada se romska porodica Šabanović vratila iz Nemačke u Leskovac pre tri godine nije im bilo lako.

Nedostajala im je dokumentacija na osnovu koje bi ostvarili prava na materijalnu pomoć i dečije dodatke, kao i informacije oko načina upisa dece u školu. Dragocena pomoć stigla im je od učitelja Zorana Ilića, koordinatora Gradskog kluba roditelja i nastavnika Srbije i pedagoškog asistenta Saše Kadrića u okviru projekta “Podrška integracije dece u obrazovni sistem Srbije“, koji je prošle godine realizovala Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika (NARNS) u saradnji sa Nemačkim informativnim centrom za migracije, stručno obrazovanje i karijeru (DIMAK).

Zaim Šabanović (11) je prošli razred završio sa svim peticama, ali nije od početka sve išlo glatko. U Nemačkoj je boravio od svoje četvrte godine, pa sve do vremena kada je trebalo da krene u školu, tako da nije imao dovoljno vremena da naučni ni nemački ni srpski. To mu je zadavalo silne glavobolje iako je voleo školu, a posebno matematiku. Jezička barijera je samo jedna od poteškoća s kojom se suočavaju deca romskog porekla i povratnika iz inostranstva kada treba da krenu u školu, pored diskriminacije i prilagođavanja na novu sredinu. Ograničavajući faktori naročito teško padaju deci i onim porodicama koje su u riziku od siromaštva, jer samim tim imaju manje prilika i niži kvalitet života. Ipak ukoliko postoji adekvatna psiho-socijalna podrška i pomoć u učenju, ukoliko se radi sa decom i sa njihovim roditeljima i ukoliko im se obezbedi pristup obrazovanju, napredak ne izostaje.

Pored administrativne i savetodavne podrške roditeljima oko upisa, pribora i udžbenika, Zoran i Saša pružili su Zaimu i njegovoj sestri bliznakinji podršku u učenju, uz dopunske časove srpskog jezika i matematike.

„Ono što smo primetili je da se iza njegovih bistrih očiju krije veliki potencijal i mogućnosti, da uz malo ohrabrenja i pomoći može mnogo da postigne. Zaim je na radionicama bio redovan. U početku doduše jako stidljiv, jer mu je teško bilo da se izrazi. Dogovorili smo se da ćemo na tome dosta raditi. Imenovali smo i zapisivali sve predmete i pojmove na romskom, pa prevodili na srpski i obrnuto. Zaim je radoznalo učio i bio sve zadovoljniji i pričljiviji“ navodi Zoran Ilić, učitelj i koordinator projekta i navodi jednu zanimljivost iz perioda kada je Zaim počeo da napreduje u školi.

Iz škole su stigle informacije da je Zaim popravio ocene iz matematike. Zoran, Saša i čitav tim bili su  oduševljeni njegovim uspehom, kao i on sam, ali su pre očekivali da će popraviti ocene iz srpskog jezika. Međutim, Zaim ne voli gramatiku i zato tu nije bilo brzog pomaka u ocenama, ali je zbog boljeg razumevanja srpskog jezika bolje razumeo matematiku i brzo rešavao zadatke koje je voleo, a ranije nije uspevao da reši. Zaim kaže da su mu učitelj Zoran i asistent Saša mnogo pomogli i da je uživao na svim radionicama. Posebno izdvaja čas kada je imao priliku da koristi naočare za virtuelnu realnost koje je učitelj Zoran jednom prilikom doneo i povezao sa pametnim telefonima i dao im da koriste preko aplikacija, te su oni tako otputovali u svemir, a zatim zaplovili čamcem po reci.

Pandemija je donela velike probleme Šabanovićima kao i mnogim drugim porodicama koje zarađuju za život od sezonskih poslova i sakupljanja sekundarnih sirovina. Uprkos svim poteškoćama, Zaim je prošle školske godine, prvi put položio odlično, sa svim peticama i obećava da će i nadalje dobro učiti. Zoran i Saša su sigurni da će ispuniti san da bude nezavistan, uspešan, sa dobrim poslom i platom.

Program „Podrška integracije dece u obrazovni sistem Srbije“ namenjen je deci i roditeljima koji se suočavaju sa izazovima tokom školovanja, a pre svega deci i roditeljima koji su povratnici iz Nemačke i drugih zemalja, pripadnicima romske nacionalne manjine, deci iz materijalno osetljivih porodica, odnosno svoj deci koja su u riziku od ranog napuštanje školovanja.

Ukupno 277 dece i 119 roditelja u pet gradova Srbije – Leskovcu, Kraljevu, Novom Pazaru, Zrenjaninu i Beogradu – dobilo je podršku pri upisu u vrtić ili školu. Deca su imala besplatne dopunske časove i pripremnu nastavu za polaganje završnog ispita, kao i podršku za praćenje nastave na daljinu za vreme pandemije. Roditelji su pohađali časove jezika i radionice na različite teme, a povratnici su dobili pomoć oko prevođenja i priznavanja inostranih svedočanstva i diploma.

DIMAK centar posluje u okviru Globalnih programa Nemačke razvojne saradnje “Migracije za razvoj” i “Migracije i dijaspora” koje u Srbiji sprovodi GIZ. Deo je šire inicijative “Povratak u nove šanse” nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ).

Check Also

Grad isplatio subvencije za boravak dece u privatnim vrtićima

Danas je iz budžeta grada iplaćena suma od 9.106.628 dinara za boravak dece u privatnim …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *